המדריך המלא לשינוי התפריט התזונתי בבית ללא סוכר

תוכן עניינים

שינוי תזונתי - אתגר ללא סוכרהורים לילדים, שמבקשים להתחיל אתגר סוכר ולהנהיג בביתם בית ללא סוכר, אינם בטוחים כיצד הם אמורים להרגיש לגבי סוכר.

אם הם מאמינים שהסוכר נחשב למעשה ל"טבק החדש", או חמור מכך, להשמנת יתר ונזקים בריאותיים חמורים כגון סוכרת ומוות, ראיות מדעיות חדשות מצטברות חדשות לבקרים וסותרות את הנתונים הקיימים. מדריך זה עושה סדר בבלגן ומסייע בהרכבת תפריט תזונתי בריא בבית ללא סוכר.

סוכר עודף מצטבר בגוף כשומן

ומכאן מתבסס ההקשר להשמנת יתר. אלא שיש להבין שמלבד המאכלים הידועים כמכילים סוכר, כגון משקאות תוססים ומאפים, קיימים מאכלים רבים המכילים רכיבים "מוסתרים" של סוכר, כגון רטבים, דגנים, מיצי פירות, ואפילו פירות טריים.

אתגר ללא סוכר נמשך חודש וכל המשפחה משתתפת בו. המטרה היא להרגיש טוב יותר, ולהאכיל את הילדים עם יותר ירקות במקום כריכים עם ממרחים דביקים ותבשילים עתירי שומן. כשמתחילים את האתגר, מבינים כמה סוכר באמת מסתתר בתזונה, והתהיות לגבי אמיתות הנתונים מתחלפות במטרה להמשיך ככל הניתן את אתגר החיים ללא סוכר.

מילת המפתח – שפיות ומתינות

מצב הרוח המשפחתי בשבוע הראשון של האתגר ללא סוכר מאופיין בשפע נתונים מבלבלים שעשויים לעכב את ההתנהלות. אך אל דאגה. מכאן הכול הולך ומשתפר.

כך נראה סל הקניות: דגני בוקר ללא סוכר, פירות וירקות, ויוגורט ללא טעמים. בתוך מספר ימים, הילדים לומדים לאכול ללא רטבים עשירים, ריבות, פיצות, ובכנות, ללא כל המנות האחרות האהובות עליהם.

הבלבול של השבוע הראשון סובב בעיקר סביב נושא המתינות בפירות, העמוסים בסוכר. אם מצייתים לקביעה לפיה סוכר הוא "רעיל", מה זאת מתינות? אם מיצי פירות טריים מכילים כמויות גבוהות של סוכר, כמה מיץ סחוט טרי מותר לשתות?

כמה פירות זה יותר מדי פירות?

כשלומדים יותר על אתגר ללא סוכר, מבינים שמיצי פירות משתווים בחומרתם לקוקה קולה. אז האם למנוע פירות מהילדים? בננות, ענבים, מלון ואבטיח הם הפירות האהובים עליהם. אז כמה פירות זה יותר מדי פירות?

מומחי תזונה ממליצים על איזון, גם כשמדובר באתגר ללא סוכר. גם אם הפירות מכילים סוכר, אלו סוכרים טבעיים והפירות מכילים שפע סיבים. כך שאם אוכלים בין שתיים לארבע מנות פירות ביום, שומרים על האיזון, והגוף מקבל את מנת הסוכרים לה הוא משתוקק.

אתגר ללא סוכר: שינויים רגשיים והרגלי צריכה שונים

בעוד שילדים שמתמודדים עם השינוי התזונתי בתפריט המשפחתי, מתקשים להתרגל לחיים ללא סוכר, המבוגרים מתקשים להימנע מאכילת הפחמימות המכילות סוכרים. בימים הראשונים לאתגר התחושה היא של חוסר אנרגיה, המובילה לתחושת אובדן, ומשם קצרה הדרך לתחושות עצב וכעס.

התפריט התזונתי המשפחתי החדש מורכב מביצים קשות, שקדים, דגני בוקר ללא סוכר, חלבונים בצורות שונות, וירקות. את הסופרמרקט השכונתי מחליפים כעת חנויות מזון הבריאות, ומדפי המזווה בבית מתמלאים בזרעי צ'יה, קינואה, זרעי פשתן, אגוזים, ועוד כרוב ירוק.

אתגר ללא סוכר: התנהלות מאתגרת

הילדים מחפשים את עוגיות השוקולד, האבא ששותה בצייתנו את השייק הירוק אבל מפנטז על השווארמה והצ'יפס בצהריים, מהדוכן ליד המשרד, והאימא מתרוצצת בין כולם ומצטטת סלוגנים של "הסוכר הוא מהשטן", בעודה מערבבת חמוציות ללא סוכר עם זרעי צ'יה על סלט ביצים קשות ואבוקדו ללא מיונז.

למשפחה עם שלושה ילדים, ללא אומנת צמודה, הניסיון להיצמד לתפריט התזונתי החדש, הופך את האתגר ללא סוכר הופך לאתגר לחוסן נפשי ופיזי. אך גם כאן העניינים מתבהרים, ועד מהרה לומדים להתארגן מראש, להתרגל לטעמים החדשים, וכן, אפילו לאהוב את התזונה הבריאה ולשכוח שאי פעם היו בסביבה פיצות, בייגלה, עוגות ועוגיות.

עוד מתכונים שעשויים לעניין אותך:

מי צריך סוכר כשיש טחינה? 2 מתכונים עם טחינה שלא כדאי לפספס