תוויות מזונות וסימוני סוכר: הנחיות משרד הבריאות

תוכן עניינים

חובת סימון תכולת הסוכרים על מוצרי מזונות ומשקאותמשרד הבריאות הציג טיוטת תקנות חדשה המחייבת סימון של הערכים התזונתיים באופן בולט וסימון אדום בחזית האריזה למזונות עתירי סוכר ושומן.

התקנות החדשות מתייחסות לסימון מוצרים עתירי סוכר, שומן רווי ונתרן בהבלטת והגדלת הערכים בטבלת הערכים הכוללת פירוט סוכרים בגרמים ובכפיות סוכר.

התקנות נועדו להגן על בריאות הציבור, ההנחיות הועברו ליבואני ויצרני המזון, והמהפכה הבריאותית מתקדמת צעד אחד נוסף לקראת המעבר לחיים ללא סוכר.

סימון בולט של ערכים תזונתיים

הסימון המפרט את כמות הסוכר במוצר יופיע בצורה בולטת, והסמלים יוצגו באופן אחיד שאין לחרוג ממנו. במידה והאריזה כוללת מספר סמלים, הם יופיעו בקדמתה ועליהם להיות צמודים זה וללא מרווחים. עד היום, הסימון התזונתי נעשה בצורת טבלה בתוך מסגרת ובמקום בולט לעין.

שיטה זו תיוותר על כנה, אך חלק מהערכים בדגש על סוכר יידרשו להבלטת יתרה. האותיות והספרות אשר יציגו את כמות הסוכרים יהיו מודגשות ובגודל המהווה 120% מגודל הכיתוב "ערכים תזונתיים". במקביל עמלים במשרד הבריאות על גיבוש קריטריונים לסימון הירוק של מוצרים בריאים על ידי וועדה מקצועית שמינה מנהל שירותי בריאות הציבור.

כך תיחשף הכמות האמיתית של הסוכר במזונות ובמשקאות

החובה לסמן את כמות הסוכרים במזון תיכנס לתוקפה ותשנה את המצב הקיים שאינו מחייב חשיפת כמות הסוכר במזון. במקרים בהם כמות הסוכר במזון שווה או עולה על שני גרם מאה גרם מזון מוצק או מוצק בחלקו, או למאה מיליגרם מוצר מזון נוזלי, המוצר יסומן בפירוט: "סוכרים…גרם".

בנוסף, יצוינו מספר הכפיות או חצאי הכפיות בספרות עשרוניות. כל ארבעה גרם סוכר למאה גרם מוצר מזון או למאה מיליגרם מוצר נוזלי, מסומנים בכפית סוכר אחת. שני גרם סוכר מסומנים בחצי כפית.

כשהמוצר מכיל יותר או פחות משני גרם סוכר

כמויות הקטנות משני גרם סוכר יעוגלו כלפי מעלה, וככמויות העולות על שני גרם יעוגלו כלפי מעלה אף הן. את סוגי הסוכרים יהיה ניתן לסמן בסוגריים בתנאי שיסומנו כל סוגי הסוכרים במזון.

במידה ערך הסוכר במזון נמוך מ-0.5% במשקל, יסומן אפס לצדו או לחלופין ניתן יהיה לסמן לצדו את ערכו במידה ויוצמד לו גם סימון של ערך הפחמימות.

"כרטיס אדום" למוצרים לא בריאים

בשלב הראשון ההמלצות נוגעות לסימון באדום של מוצרים המכילים בכל מאה גרם, מעל שלוש מאות קלוריות, חמש מאות מיליגרם נתרן, 15 גרם סוכר ו-5 גרם שומן רווי. בשלב הבא יונמך הרף והסימונים יכללו סימון סימון חיובי או סימון שלילי, כשמוצר מזון או משקה מכיל לפחות עשרה גרם סוכר.

הסימון החיובי יתנוסס על מוצרי מזונות או משקאות שהרכבם עומד בהמלצות משרד הבריאות ויקבל כיתוב בנוסח: "מצר זה עומד בהמלצות משרד הבריאות לתזונה נבונה." כמות הסוכר תזכה לאיור של כפיות, וכל ארבעה גרם סכר יסומנו בכפית. בנוסף הוחלט כי הגופן המציין את תוספי המזון במוצר יובלט ותצוין כמות המרכיבים הכוללת שלהם.

מודעות הציבור לצריכת סוכר

הוועדה לסימון המוצרים סבורה כי הצעד יסייע רבות לשיפור בריאות הציבור, ולהפחתת מגמת ההתמכרות לסוכר. המהלך יוביל לרפורמות בתחום ייצור מזונות בריאים ויאפשר לציבור בחירה נוחה וקלה במוצרים בריאים יותר.

השיטה הוכיחה את עצמה במדינות רבות ברחבי העולם והוועדה מציינת כי הציבור מעוניין לקבל מידע אודות המלצות משרד הבריאות הנוגעות למזון בריא כאשר סימון על גבי מוצרים יאפשר לציבור לקבל המלצות אלה בצורה פשוטה.