תזונה לכבד שומני

תוכן עניינים

כבד שומני הנו המונח הרפואי למחלת כבד השכיחה בעולם המערבי וממנה סובלים כ-20 עד 30 אחוז מהאוכלוסייה. בקרב אנשים בעלי משקל יתר מדובר על אחוזים גבוהים ממש של 60% מהם הסובלים מכבד שומני והצפי הוא שהמספרים ימשיכו לעלות ככל שהמספרים של האנשים הסובלים מהשמנת יתר באוכלוסייה עולים. מי שנמצאים בסכנה לחלות בכבד שומני הם אנשים עם סוכרת, משקל יתר, מחלות דם, אחוזי שומן גבוהים בדם ולחץ דם גבוה. מה ניתן לעשות כטיפול וכיצד אמורים אנשים עם כבד שומני לאכול כדי להטיב עם בריאותם? כל התשובות בהמשך הכתבה. 

מהו כבד שומני וכיצד ניתן לאבחן כבד שומני

כבד שומני היא מחלת כבד שכיחה באוכלוסייה הכללית, היא נגרמת כאשר ישנה הצטברות לא תקינה של שומנים בתאי הכבד, בדרך כלל היא תהיה ללא תסמינים כלל, אך לעיתים אנשים הסובלים מהמחלה ירגישו עייפות יתר או אי נוחות בצד ימין של הבטן. למרות שהיא לא מורגשת כל כך, יכולות להיות למחלה השלכות קשות על הבריאות לטווח הרחוק, המחקר הרפואי מלמד כי 20% ממי שחולים בכבד שומני יפתחו מחלת כבד משמעותית וכרונית בהמשך, אחוז קטן של החולים גם נמצא בסיכון לחלות בשחמת הכבד או בסרטן הכבד, אך יש לציין כי מדובר על אחוז קטן ביותר. 

אבחון כבד שומני נעשה בשלוש דרכים עיקריות – באמצעות בדיקת הדמיה של הבטן, בבדיקות דם בהן ניתן לראות שאנזימי הכבד עולים (יש סיבות נוספות שבגללן אנזימי הכבד יכולים להיות גבוהים) ובאמצעות ביופסיה, דהיינו לקיחת דגימה מהכבד. הדרך המדויקת מבין כולן היא לקיחת הדגימה. 

טיפול במחלה

לא קיים טיפול ניתוחי או תרופתי לאנשים הסובלים מכבד שומני שיכול להביא להתרפאות, אך יש להקפיד על הימנעות ממאכלים מסוימים תוך הפחתת גורמי הסיכון של המחלה. יש לעסוק בפעילות גופנית מותאמת אישית, לאזן ולשלוט ברמות הסוכר בגוף ולשלוט ברמת הכולסטרול בגוף. 

התאמת התזונה לכבד שומני

המאפיין המרכזי של הכבד השומני תסמונת מטבולית שבא לידי ביטוי בהשמנת יתר או אי סבילות לסוכר או עודף שומנים בדם, אם כי גם אנשים רזים יכולים ללקות במחלה בשל תזונה לא בריאה או הפרעה גנטית. מלבד פעילות ספורטיבית יש לנקוט בצעדים מעשיים לשינוי התפריט, בדיאטה המומלצת ביותר הנה דיאטה ים תיכונית הכוללת שמן זית, פירות, ירקות, זרעים, אגוזים, דגים ועופות, דגנים מלאים, מוצרי חלב וקטניות. 

מי שסובל ממחלת כבד שומני צריך לאכול באופן מבוקר פחמימות, במיוחד פחמימות פשוטות כמו קמח לבן, שתייה מתוקה, סוכר, דבש ופרוקטוז. מומלץ להימנע מפחמימות פשוטות עד כמה שניתן ושומנים מן החי, למשל מבשר מעובד כמו נקניקיות ונקניקים שונים, איברים פנימיים, בשר אדום ומוצרי חלב עתירי שומן. עוד המלצה הנה להימנע מצריכת אלכוהול עד כמה שניתן, ובכל מקרה לא יותר מ-30 גרם אלכוהול ליום לגבר ו-20 גרם אלכוהול לאישה. 

ומה כן מומלץ לאכול? כמובן שכל מה שנמצא בדיאטה ים תיכונית תוך הקפדה על צריכת חומצות שומן בלתי רווי, למשל כמו אלה שמצויים בטונה, בסרדינים, בדגים ובאגוזי מלך. 

***הכתוב הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.