מה זה דיאטה לפטינית ולמי היא מתאימה?

תוכן עניינים

לפטין הוא הורמון שמיוצר ברקמות שומניות ובתאי שומן בגוף. יש לו תפקיד מרכזי בוויסות הצריכה של אנרגיה, כלומר קלוריות, ולכן הוא מקושר באופן טבעי לדיאטה. למעשה, ישנו סוג ספציפי של תזונה שנקרא דיאטה לפטינית, וגם לכם כדאי להכיר אותה כדי להבין אם היא יכולה לעזור לכם להגיע למשקל הרצוי.

מה זה לפטין ואיך הוא קשור לדיאטות?

לפטין הוא כאמור הורמון שמיוצר ברקמות שומניות ובתאי שומן. הוא מורכב מחומצות אמינו, 167 במספר, ומשפיע במידה רבה על חילוף חומרים ועל ויסות צריכת האנרגיה, ולכן בעצם על ויסות התיאבון. עוד כדאי לדעת שהשם "לפטין" נגזר מהמילה רזה ביוונית (Leptos), ושהוא התגלה בסוף המאה ה-20 על סמך ניסויים בעכברים.

הפעולה של הלפטין היא לדווח לאזור במוח בשם היפותלמוס על שובע. כשהמוח מקבל את האיתות הזה, התיאבון פוחת. יחד עם זאת יש גם בעיה אצל אנשים עם משקל עודף: רמת הלפטין תהיה גבוהה אחרי ארוחה, אבל במקביל הקליטה של ההורמון במוח לא מיטבית ולכן רמת התיאבון נשארת גבוהה.

מדוע דיאטות "רגילות" נכשלות לעיתים קרובות?

דיאטה לפטינית נועדה לפתור את הבעיה הנ"ל. הגורם לבעיה הוא "אפקט הצפה": בגלל המשקל הגבוה והאכילה מרובה, ההיפותלמוס כל הזמן מוצף בלפטין ומפתח לכך אדישות. בהתאם גם כשיש איתותים פיזיים על שבוע באמצעות ההורמון הזה, המוח ממשיך לייצר תחושת רעב והאדם ממשיך לאכול.

בדיאטה רגילה, ישנם רגעים רבים של רעב. במצב כזה הגוף מפריש הורמון אחר, גרלין. אם לפטין הוא הורמון השובע, גרלין הוא הורמון הרעב. הגרלין משתחרר מהקיבה, וגורם למוח להאמין שצפויה תקופה של מחסור במזון. כתוצאה מכך המוח מנחה את הגוף להאט את קצב חילוף החומרים, ומדכא את תחושת השובע, כלומר פוגע במנגנון הרגישות ללפטין. זוהי הסיבה שהפחתת כמויות האוכל מובילה לירידה במשקל אבל לא לטווח ארוך, שכן אף אחד לא יכול להרגיש רעב באופן קבוע לאורך זמן.

הסוד של דיאטה לפטינית מוצלחת

דיאטה לפטינית לא כוללת מגבלות על כמויות האוכל או על סוג המאכלים שאוכלים. התנאי היחיד הוא להפסיק לאכול כשמרגישים שבעים. עוד קודם לכן, בשלב ראשון, מתבצע ניקוי לפטיני שבו כן נמנעים מסוגי מזונות שונים על-מנת ליצור גירעון קלורי מבוקר ולהוביל את הגוף לנקודת איזון חדשה מבחינת רמת הלפטין ותגובת המוח אליו. לאחר מכן תחושת השובע תיווצר באופן טבעי בזמן הנכון, והאדם כלל לא ירגיש צורך להמשיך לאכול אחרי ששבע.

למי מתאימה הדיאטה הלפטינית?

דיאטה לפטינית מתאימה לכל אחד ואחת כמעט. לנשים בהריון היא לא מומלצת מפני שבתקופה זו העובר זקוק לתזונה מלאה ועשירה, אבל מיד אחרי הלידה אפשר לצאת לדרך ולהפוך לאמא חטובה. כמובן שגם אבא חטוב הוא יעד שניתן להשיג באמצעות הדיאטה הלפטינית, וגם מי שאינם הורים יכולים לחולל פלאים בגוף כשמשפרים את תגובת המוח ללפטין.