הגורמים הפסיכולוגיים להתמכרות לסוכר

תוכן עניינים

הפסיכיולוגיה מאחורי ההתמכרות לסוכרהתמכרות לסוכר עלולה להתעורר כשמזג האוויר מתחיל להיות קריר יותר (למי שמכור לסוכר ההתמכרות אינה עונתית), בעונת החגים, או במהלך תהפוכות רגשיות המובילות להשתוקקות למזונות מנחמים.

ראשית, יש להבין שהתמכרות לסוכר מתחילה בהיסח הדעת, כשאדם סבור שממתק קטן אחד לא יזיק. ואז, לפני ששמים לב, לוקחים עוד פרוסת עוגה, או סוכרייה נוספת, ולפני ששמים לב, מתחילה ההתמכרות לסוכר, שנמשכת מספר חודשים ומובילה להחלטה להתחיל אתגר ללא סוכר.

אין שום דבר מתוק בהתמכרות לסוכר

אנשים נוטים להתלוצץ לגבי העובדה שהם מכורים לסוכר, אך פסיכולוגים מזהירים מפני תופעה מסוכנת ביותר זו. תזונה גבוהה בסוכר תורמת להופעת סוכרת מסוג 2, ואף לטרום סוכרת, המשפיעה על 1.7 מיליארד אנשים ברחבי העולם.

צריכת יתר של סוכר קשורה גם לשיעורים גבוהים בהשמנה, זיהומי שמרים כרונים, תסמונת דליפת מעיים, ושורת מצבים בריאותיים שליליים אחרים.

איך משהו כל כך טעים יכול להיות כל כך רע?

כשמתקיימת מערכת יחסים דביקה עם סוכר, הכוללת אכילת דבש, פחמימות מזוקקות או סוכרים מעובדים, חשוב להבין מדוע חווים תשוקות אלו, ומה באמת מתרחש בגוף ובתודעה, כך שניתן לנקוט בצעדים להשתחרר מתשוקה לא בריאה זו אחת ולתמיד.

תחושה טובה יותר לאחר אכילת סוכר – הסוכר מגביר את רמות הסרוטונין בגוף, שהוא נוירוטרנסמיטר מרגיע ומרענן. הוא חשוב לוויסות רמות הכאב ומחזורי השנה, ופועל כנוגד דיכאון. כאשר רמות הסוכר עולות, גם רמות הסרוטונין עולות, ואנשים עשויים לחוש טוב יותר עם עצמם מבחינה פיזית ונפשית.

סוכר ממכר כמו קוקאין – הוא עשוי גם להגדיל את רמות הדופמין, כפי שמתרחש עם צריכת קוקאין או סמים ממכרים אחרים. הסוכר גורם להגדלת מחזור הנסיגה של החומר מהגוף, מה שמוביל להתמכרות.

המוח סבור שסוכר מתגמל – קליפת המוח האורביטופרונלית היא אזור בחזית המוח, בו מתרחש עיבוד תגמולים, המופעל כשאדם צורך סוכר, ולכן סוכר נחשב כחומר מתגמל לגוף.

הפסיכולוגיה מאחורי התמכרויות לסוכר

היום ניתן למצוא סוכר בכל מקום ובכל המזונות כמעט. בסופרמרקט הוא מסתתר בין העוגיות, העוגות, המאפים, הממתקים, המשקאות הקלים ומזונות אחרים שלעולם לא ניתן היה להאמין שהם מכילים סוכר.

עם כל המעדנים הטעימים הנמצאים סביב, קשה להתאפק מלאכול אותם בתדירות גבוהה. מחקרים פסיכולוגיים חדשים מראים כי יתכן שקיימות סיבות לכך שלא ניתן להפסיק לאכול ממתקים. מדענים בחנו את התכונות הביולוגיות והכימיות של הסוכר, השוו את הנתונים להרגלי אכילה ממוצעים בהתאם לנתונים שהתקבלו מסקרים, והגיעו לתוצאות מדהימות. סוכר הוא חומר ממכר.

תהליך ההתמכרות לסוכר

התמכרות היא תהליך שגורם לתלות פסיכולוגית, ולכן היא נחשבת לבעיה נפשית וקוגניטיבית, בנוסף למחלה פיזית. המדריך האבחוני והסטטיסטי של הפרעות נפשיות קובע שהתלות מאופיינת בהתנהגויות כפייתיות, לעיתים בלתי נשלטות, המתרחשות על חשבון פעילויות אחרות, ומתגברות עם גישה חוזרת.

לגבי סוכר, המשמעות היא כי אכילה קבועה וחסרת שליטה של סוכר, גורמת לאדם לחשוב שכך הוא מתפקד טוב יותר בחיי היומיום. על מנת להיות מאובחנים עם התמכרות לסוכר, פסיכולוגים ורופאים מתבוננים על שלושה סימנים שונים: אכילת יתר של סוכר, נסיגה והשתוקקות.

אחד מתסמינים אלו בלבד, עשוי להצביע על תחילת ההתמכרות, אך שלושת הסימנים מצביעים על התמכרות רצינית לחומר מסוים. אנשים נוטים מלחשוב על אלכוהול וסמים כעל חומרים ממכרים, אך התמכרות לסוכר היא אמיתית ביותר.

סוכר מגביר את רמות הדופמין

מחקרים הוכיחו שחומרים ממכרים כגון קוקאין, גורמים לדרגת רמות גבוהות של דופמין. תהליך זה מתרחש עם אכילת מזונות עשירים בסוכר. בנוסף נמצא כי קולטני הדופמין חיוניים להשגת תחושת הנאה מאירועי חיים שגרתיים כגון צפייה בסרטים, פעילות גופנית או קריאת ספרים.

מחסור בקולטן זה עלול להוביל לדיכאון, ואנשים שחסרים קולטני דופמין, עלולים לפנות לסמים או לסוכר לשם השגת תחושת ההנאה. מחסור בקולטן נקשר אף למגוון הפרעות כגון אלכוהוליזם, בולימיה או אכילה מוגזמת.