מה זה בכלל סוכר? עובדות מעניינות על סוכר לבן

תוכן עניינים

"הסם הלבן" - חסרונות הסוכרסוכר הוא מונח המתייחס לסוכרוז, פחמימות שנמצאות באופן טבעי ברוב הפירות והירקות. זהו המוצר העיקרי של פוטוסינתזה, תהליך טבעי המאפשר לצמחים להפוך את אור השמש לאנרגיה.

סוכרוז הוא הסוכר הנפוץ ביותר המצוי בטבע, ומתרחש בכמויות הגדולות ביותר בקני סוכר וסלק סוכר, המשמשים לייצור סוכר לשימוש ביתי ובמוצרי מזון. בין אם הוא מיוצר מקני סוכר או מסלק סוכר, התוצאה זהה: סוכר טהור.

סוכר מגורען, הנקרא גם סוכר שולחן, נמצא ברוב המאפים, המשקאות הקלים והדגנים. זהו מצרך נפוץ במזווה של כל בית, אך הוא זמין אף בצורות אחרות כגו סוכר חום ואבקת סוכר, שהם מוצרים המיוצרים בתהליך אחר.

סוכר מתורגם לקלוריות

המונח סוכרים מתייחס לכל הסוכרים המצויים בטבע, כולל סוכרוז, גלוקוז ופרוקטוז, הנמצאים במוצרים צמחיים, כמו גם לקטוז בחלב. סוכרים יכולים אף להיות מיוצרים ממזונות אחרים כגון עמילן תירס, וממתיקים מרוכזים במיצי פירות.

כל הסוכרים הם חלק ממשפחת הפחמימות, ומספקים ארבע קלוריות לגרם, אותן ניתן לתרגם ל-16 קלוריות לכפית סוכר.

פחמימות וסוכרים

פחמימות כוללות עמילנים, סוכרים וסיבים, הנמצאים בעיקר במוצרי גרגרים ותחליפי חלב, ירקות ופירות. הן נמצאות אף במזונות אחרים כגון ריבות, דבש ומשקאות קלים. הגוף מפרק עמילנים וסוכרים לגלוקוז, מקור אנרגיה חשוב הנחוץ לתפקוד התאים והאיברים.

רוב רשויות הבריאות בעולם ממליצות על צריכת 45-65% מכלל הקלוריות היומיות, המגיעות מפחמימות בריאות ממגוון מקורות תזונתיים.

קלוריות וחומרים מזינים בסוכר לבן וחום

סוכר הוא מקור לפחמימות ואנרגיה. הוא מספק 16 קלוריות לכפית, ובפני עצמו, אינו מכיל חומרים מזינים אחרים, אך הוא מתרחש באופן טבעי בפירות עשירים בוויטמינים ומינרלים, ירקות ומזונות המכילים פחמימות אחרות.

הוא מוסף גם למזונות עשירים מזינים רבים לשם שיפור הטעם והמרקם, כך שמבחינה תזונתית ובריאותית, מומלץ להשיג את הטעמים והמרקמים מירקות ועשבי תיבול.

סוכר חום אינו מזין יותר מסוכר לבן, ולא קיימים הבדלים תזונתיים משמעותיים בין סוגי סוכרים אלו. הסוכר החום מורכב מגבישי סוכר לבנים שנצבעו בכמויות קטנות של סירופ סוכר כהה הנקרא מולסה. סוכר חום מיוצר בשני אופנים שונים: הוא מתגבש ישירות מהסירופים הכהים שהושגו בתהליך הזיקוק; או מסירופ סוכר כהה המתווסף לסוכר לבן מזוקק.

האם כדאי לאכול דבש במקום סוכר?

דבש, סוכר חום וסוכר לבן מכילים ערכים תזונתיים זהים. הם מורכבים מגלוקוז, פרוקטוז או סוכרוז בכמויות משתנות, ומספקים כמות זהה של אנרגיה, כארבע קלוריות לגרם, ומכילים כמויות מזעריות של ויטמינים ומינרלים.

תפקיד הסוכר וממתיקים אחרים של פחמימות הוא שיפור טעם המזונות. מבחינת הטעם, שימושים אלו אינם ניתנים פשוט להחלפה באמצעות דבש, אך מבחינה תזונתית בריאותית, הדבש עדיף על סוכר שולחן.

האם סוכר בפירות טוב יותר מסוכר שולחן?

סוכר הוא מוצר טבעי. הסוכר בקערת הסוכר הוא חומר הסוכרוז שנמצא באופן טבעי בקני סוכר, סלק סוכר, תפוחים, תפוזים, גזרים ופירות וירקות אחרים. הגוף משתמש בסוכר מקנה סוכר וסלק סוכר באותו אופן בו הוא משתמש בסוכרים מפירות וירקות. סוכרוז וסוגי סוכרים אחרים הופכים לגלוקוז, שהוא הדלק המועדף על הגוף.

מנקודת מבט תזונתית, אין זה משנה אלו מזונות מספקים את הסוכרים בתזונה. לאחר העיכול, כל הסוכרים מתחלקים לשימושים טובים ומיותרים, והגוף מפנה את הסוכרים המיותרים. כמעט כל הפירות והירקות מכילים סוכרוז בשילוב עם סוכרים אחרים כגון פרוקטוז וגלוקוז, בנוסף לסיבים ומגוון ויטמינים ומינרלים.

יתרונות וחסרונות

סוכר מספק זרימת אנרגיה מהירה, שכן הוא נספג במהירות בדם. אך שחרור מהיר של אנרגיה מהסוכר גם דועך במהירות, ועלול לגרום לגוף לחוות שפל אנרגיה.

חיים ללא סוכר מוביל לשליטה בצריכת הסוכר המעובד המזיק לגוף ומתמקד בצריכת כמויות מתונות של סוכרים בריאים בפירות וירקות.