טיפול פסיכולוגי לנגמלים מסוכר

תוכן עניינים

פסיכולוגהסוכר משפיע על הגוף כמו סם ולכן הפחתה משמעותית ברמת הסוכר היא גמילה. ממש כמו סיגריות, סמים או אלכוהול, גם הצורך במתוקים מוגדר כהתמכרות ולא סתם רצון תמים לעוד חטיף. כיוון שהצורך בסוכר ומתוקים ההתמכרות אליו נובעת מצרכים רגשיים ולא פיזיים.

כלומר, לגוף אין צורך בפחמימות פשוטות כמו הסוכר הלבן אלא בפחמימות המורכבות כמו דגנים שטעמם אינו מתוק). לכן לצד הטיפול התזונתי של הכוונה לחיים ללא סוכר, לשלב גם טיפול פסיכולוגי שיעזור להתמודד עם הצד הרגשי של ההתמכרות.

מדוע חשובה הגמילה מסוכר

כמו הרבה דברים שעושים לנו כיף, ניתן לשאול, מדוע להפסיק את אכילת הסוכר אם היא גורמת לנו עונג. ראשית, ככל שאוכלים סוכר רוצים עוד ועוד, וכל פעולה שאנו מתמכרים אליה  ומאבדים בה שליטה אינה טובה לנו. שנית, אכילת סוכר מבלבלת את הגוף. היא גורמת להתפרקות מהירה של סוכר שהגוף אינו יודע מה לעשות בו.

ישנו ייצור מהיר של אינסולין שיוריד את רמת הסוכר בדם. כיוון שהגוף אינו נזקק לכמות כה רבה של אנרגיה בבת אחת מרבית הסוכר הופך לשומן.

הסוכר הוא אחד הגורמים המרכזיים להשמנה, לעליה באחוזי הסוכרת, מחלות לב, ירידה במצב הרוח עד כדי דיכאון (למרות החשיבה המוטעה שסוכר מעלה את מצב הרוח). אלו מספיק סיבות בכדי להתחיל להכיר ברצון התמידי לסוכר כבעיה ולהתחיל לטפל בה בכל המישורים.

מדוע ההיבט הרגשי הוא כה משמעותי?

אם תנסו להסביר לעצמכם את הקימה מן הכיסא וההליכה לכיוון ארון המתוקים סביר שלא תמצאו הסבר הגיוני אלא תשתמשו במושגים כמו "בא לי", "התחשק לי", או שאפילו לא תמצאו שום סיבה שניתן להגדירה במילים.

סביר שלא תסבירו אותה בכך שהייתם רעבים, כי כשהגוף רעב באמת הוא לא פונה מיוזמתו לכיוון המתוק אלא אם אין לו ברירה ואין כל אלטרנטיבה אחרת. זהו בדיוק הסימן לכך שמדובר במתן מענה לצורך רגשי כלשהו, שזו אכילה רגשית. לכן, חשוב הטיפול בהיבט הרגשי, בו ינתנו לכם כלים להבין טוב יותר את עצמכם, להיות עם מודעות רבה יותר לכל תחושה ולתת לה את המענה המתאים.

שחרור רגשות במקום הדחקה

המציאות שבה אנו חיים והעידן שלנו יוצר לא מעט לחצים וצורך להתמודד. הדינמיות של חיינו והקושי לעצור לרגע ולהתבונן לתוך עצמנו גורם לנו למצוא פתרונות אינסטנט לרגשות ותחושות. אחד מפתרונות האינסטנט העיקריים הוא אכילת משהו מתוק (אצל רבים בנוסף להתמכרויות מזיקות נוספות כמו קפאין או סיגריות).

אחת משיטות הטיפול בהן משתמשים פסיכולוגים רבים היא שיטת החופש הרגשי הנקראת בקיצור  EFT((Emotional Freedom Technique שיטת השחרור הרגשי.

בשיטה זו לומד המטופל כיצד לזהות רגשות בעצמו, כיצד לתת להם מקום ולשחרר אותם במקום להדחיקם. שחרור הרגשות מהווה חלק גדול מהפתרון. זיהוי רגשות כעצב, פחד, כעס או דאגה, הבעתם ומתן מענה לצורך ממנו נבע אותו רגש ללא ספק ימנעו מאיתנו את אכילת הסוכר כפתרון מתאים להתעוררות הרגשות.

אם היינו מתרגמים את הרגשות למחלות, הדבר היה דומה לכך שלמחלות כמו דלקת אוזניים, מחלת כלי דם ומחלת עיניים היינו נותנים את אותו פתרון – אקמול. כנראה שלא היינו פותרים את הבעיה.

טיפול פסיכולוגי במסגרות שונות

את הטיפול הפסיכולוגי לגמילה מסוכר ניתן לעבור בטיפול שהוא אחד על אחד לעומת טיפול קבוצתי הניתן במסגרת סדנאות גמילה.

בסדנאות הגמילה ישנה עבודה גם בשיטה דומה לסדנאות גמילה מאלכוהול, בשיטת הצעדים והתמיכה הקבוצתית נותנת מוטיבציה להמשך התהליך. הטיפול האישי יכול לשלב שיטות שונות כמו שיטת הטיפול הקלאסית באמצעות שיחות, שחרור רגשות ומציאת הסיבות לאכילה הרגשית ומציאת פתרונות חלופיים או שיטות המטפלות ישירות בתת מודע כמו סוגסטיה, שיטות המחדירות ישירות לתת מודע את הרעיון כי סוכר הוא מזיק וכך עוצרות את אותם חלקים במוח הקשורים להתמכרות לסוכר מלאותת לגוף כי ישנו צורך בסוכר.