הסיכונים בהתמכרות לסוכר ונטייה לסוכרת מסוג 2

תוכן עניינים

"הסם הלבן" - חסרונות הסוכרהסוכר מקיף אותנו מכל הכיוונים וקשה עד בלתי אפשרי להמנע ממנו לחלוטין. היום יש לא מעטים המכנים את הסוכר "הסם הלבן", כי בדומה לסמים, הסוכר גורם להתמכרות, ולא ממקום של אופי חלש או חוסר מוטיבציה, אלא כי הוא מפעיל אזורים במוח המביאים להתמכרות ולצריכה הולכת וגוברת שלו. אלו סיכונים ישנם בצריכת סוכר מוגברת וכיצד נוצרת סוכרת מסוג 2 שהולכת ונפוצה בעולם יותר ויותר?

מה קורה בגוף עם צריכת סוכר?

כאשר הגוף צורך סוכר, מופעלים אזורים במוח המופעלים גם עם צריכתם של סמים, סיגריות או אלכוהול. עם צריכת הסוכר הגוף  מפריש חומרים כימיים כמו דופמין, חומר כימי הקשור למנגנון העונג וסרוטונין.

עם זאת, העליה הפתאומית ברמת הדופמין והסרוטונין מבלבלת את הגוף, כמו גם העליה הפתאומית ברמות הסוכר שעל הגוף לפרק. בעקבות כמות הסוכר הגדולה הנכנסת לגוף ישנו ייצור של הורמון האינסולין בלבלב הקשור הורדת רמת הסוכר בדם.

העליה המהירה ברמת האינסולין גורמת להתעוררות שכולנו מכירים בעקבות אכילת הסוכר, אך לאחר העליה המהירה ישנה גם ירידה מהירה, שגורמת גם אצלנו לצניחת אנרגיה ולתחושת עייפות. מתחושת עייפות זו רבים בוחרים לצאת באמצעות… אכילת סוכר. כך הגוף הופך למכור למתוק.

סוכר לבן הוא פחמימה, אז למה אינו בריא?

נכון, הסוכר הוא פחמימה והפחמימות הן חלק מאבות המזון. עם זאת, יש להפריד בין פחמימות מורכבות המתפרקות בגוף לאט ומספקות כך אנרגיה חשובה לבין פחמימות פשוטות כמו הסוכר הלבן המתפרקות בגוף בבת אחת ויוצרות בלגן.

פחמימות מורכבות כמו פסטה ולחם (במיוחד מקמח מלא), בטטות, תפוחי אדמה, אורז ומזונות נוספים מתפרקות לאט ולכן הגוף מצליח לנצל את האנרגיה שבהן לתועלתו ולהפנות אותה למקומות הנדרשים.

פחמימות פשוטות כמו סוכר לבן מתפרקות מהר ומספקות כמות גדולה מדי של אנרגיה בבת אחת. הגוף נאלץ לייצר בבת אחת כמות גדולה של אינסולין (אשר מתקשר לסוכרת עליה נרחיב עוד מעט). כיוון שמרבית האנרגיה הניתנת לגוף באותו רגע אינה מנוצלת, היא הופכת לשומן. אותו שומן מתרכז במקומות שונים כמו העורקים וכלי הדם, מביא לעליה בכולסטרול הרע ובכך למחלות לב, השמנה ונטיה לסוכרת.

סוכרת מסוג 2 – מגיפה ברמה עולמית

השינויים באורח החיים, האכילה של מוצרים עתירי סוכר וחוסר פעילות גופנית הביא לעלייה משמעותית בסוכרת מסוג 2. נמצא במחקרים כי האוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה להתפתחות סוכרת הן אוכלוסיות שחיו בסגנון חיים כפרי ועברו לסגנון חיים מערבי.

בארץ אלה למשל יוצאי אתיופיה ששינו את אורח חייהם באופן משמעותי. גם בקרב יוצאי תימן נראתה במשך השנים עליה משמעותית ביותר באחוז הסובלים מסוכרת סוג 2. כך גם בקרב ערביי ישראל ששינו את אורח חייהם מכפרי לעירוני. בקרב אוכלוסיות אלה נראה גם כי הופעת הסוכרת חלה בגיל מוקדם יותר

מהי בדיוק סוכרת מסוג 2?

ירידה בתפקוד תאי בטא שבלבלב וגם תנגודת לאינסולין בתאי הגוף מביאה להיווצרותה של סוכרת מסוג 2. התנגודת לאינסולין גורמת לכך שהאינסולין מוריד באופן יעיל פחות את רמת הסוכר בדם. הרמה הגבוהה של סוכר בדם גורמת לייצורו של אינסולין נוסף. כך, בסוכרת ישנה רמה גבוהה מדי הן של הסוכר בדם והן של האינסולין.

הקשר בין סוכרת להשמנה

השמנה, שנוצרת בעיקר בעקבות צריכת סוכר מוגברת, נחשבת לנורה אדומה לקראת הסוכרת, למצב טרום סוכרתי. גם עליה ברמת הגלוקוז בדם, תחילה לאחר ארוחה אך לאחר מכן גם בצום, היא סימן מובהק למצב טרום סוכרתי.

רמת גלוקוז במצב טרום סוכרתי נחשבת ל- 100-125 מ"ג/ד"ל או 140-199 מ"ג/ד"ל שעתיים לאחר בדיקת העמסת סוכר. על פי מחקרים 7% מהטרום סוכרתיים יגיעו למצב של סוכרת. עם זאת, דברים בהחלט נמצאים בידיים שלנו.

בדיקת רמת סוכר בדם מדי פעם והפחתה של מתוקים ועליה בפעילות הגופנית אפילו במעט, תעזור לבעלי הנטיה לסוכרת לרדת חזרה לטווח הנורמלי ולהשאר בו.