השמנת יתר כתוצאה מצריכה מוגזמת של סוכר

תוכן עניינים

השלכות אכילת סוכר מוגזמת של סוכר להשמנת יתרבמחקרים שנעשו בשנים האחרונות נמצא קשר ישיר בין צריכה מוגברת של סוכר לבין השמנת יתר. אחוז הסובלים ממשקל יתר בימינו גבוה באופן משמעותי לעומת בעלי משקל עודף בעבר. העליה נעשתה ביחס ישיר לעליה בצריכת הסוכר.

השמנת יתר בא לידי ביטוי קודם כל במראה הנתפס כפחות אסתטי, אך זהו רק קצה הקרחון- להשמנת יתר ישנן השלכות מרחיקות לכת הרבה יותר המשפיעות על הבריאות ואיכות החיים באופן משמעותי.

צריכת סוכר מוגזמת, השמנה ומחלות

כאמור, השמנת היתר היא רק תחנה במדרון ונורה אדומה שצריכה להבהב. השמנת היתר היא ביטוי לשיבוש תהליכים טבעיים בגוף בעקבות הטעיה של הגוף והכנסת חומרים שאינם נחוצים לו אשר עימם הוא אינו יודע מה לעשות. התוצאה היא מחלות כגון סוכרת, מחלות לב ועוד רעות חולות המאפיינות את העידן המודרני.

מעבר לצד הפיזיולוגי והבריאותי להשמנת יתר ישנו פן חברתי ורגשי אשר הופך לכדור שלג שמתגלגל וגדל. ארגון הבריאות הבינלאומי ממליץ על הגבלת צריכת הסוכר היומית לכ- 10%.

איגוד הקרדיולוגים האמריקאי ממליץ אפילו על פחות מכך. אצל חלק גדול מהאוכלוסיה סוכר וטעם מתוק מהווים חלק גדול בהרבה מן המומלץ. למה בעצם כולנו כל כך אוהבים מתוק ומתקשים להפחית את צריכת הסוכר?

לאכול עוד מן המתוק המתוק הזה

מה יש בעצם בסוכר שקשה להפסיק לאכול אותו וככל שאוכלים ממנו רק רוצים יותר ויותר? הסוכר מפעיל אזורים במוח הזהים לאזורים המופעלים על ידי סמים, סיגריות או אלכוהול וקשורים למנגנון העונג שלנו. סוכר גורם להפרשת דופמין הקשור לתחושת העונג וסרוטונין המעלה אף הוא את מצב הרוח ומוריד את רמות הסטרס.

על מנת לקלוט את כמות הסוכר המוכנסת לגופנו, מייצר הלבלב כמות גדולה של אינסולין הגורמת לתחושת התעוררות. לאחר ספיגה מהירה של הסוכר בתאים יורדת כמות האינסולין וגורמת לצניחה מהירה ברמת האנרגיה המוכרת לכולנו, הנפתרת פעמים רבות, "בעזרת" צריכת סוכר נוסף. כך בלי להרגיש הופכים רבים מאיתנו למכורים לסוכר.

ולא רק הסוכר הלבן הוא ממכר אלא הטעם המתוק בכלל. נמצא שפרוקטוז, סירופ סוכר התירס הנמצא במוצרים רבים גורם להתמכרות לא פחות מן הסוכר הלבן. גם ממתיקים מופחתי או נטולי קלוריות לא פותרים את הבעיה ומשאירים אותנו מכורים לטעם המתוק.

להאשים את הסוכר ולא את השומן

במשך שנים האשמנו את הגורם הלא נכון ומצאנו אותו כאחראי להשמנה ההופכת לבעיה של חלקים גדולים באוכלוסיה. שנים האשמנו את השומן, הוצאנו אותו מן התפריט ככל שיכולנו. גבינות ומעדנים 0% כיכבו בראש רשימת המוצרים הנחטפים בסופר, אך בשנים האחרונות התברר שהאשמנו את הגורם הלא נכון. שומן הוא אחד מארבעת אבות המזון.

חומצות שומן הן חיוניות לגופנו. נכון, גם בשומנים יש להפריד בין שומנים טובים יותר או פחות שומן רווי או בלתי רווי  כשהמומלצים הם שומנים לא רוויים, בעיקר שומנים המגיעים מאגוזים או פירות כמו קוקוס, אבוקדו, זיתים ואגוזים למיניהם.

כל אלה תורמים לבריאות הלב, העור ולכל מערכות הגוף. בניגוד לשומן כזה בו הגוף משתמש לצרכיו ומנצל את כל הטוב שבהם, הסוכר העודף הוא זה שהופך למאגרי השומן בגופנו.

הגוף אינו יודע כיצד לנצל את כמות הסוכר הפתאומית שנכנסה ו"מכניס אותו למחסן" באמצעות הפיכתו לשומן. זהו השומן הרע אשר סותם את העורקים וגורם לבעיות במערכת כלי הדם והלב, מעלה את רמת הכולסטרול הרע וגורם להשמנת יתר.

לנשנש אגוזים במקום מתוקים

לכן, כשבא לכם משהו באמצע היום, אל תיגשו למתוק. שלושה אגוזי מקדמיה, אגוזי מלך או שקדים יעשו היטב את העבודה. וכאן, תופתעו לגלות, לא תרצו עוד ועוד. כאן הגוף ידע מתי לומר לכם: הספיק לי, תודה. עם השומן, במיוחד שומן טוב וחיוני, הגוף יודע מיד מה לעשות וגם יודע היטב כמה נחוץ לו. זה הזמן להתחיל להקשיב לגוף ולהפסיק לבלבל אותו.