השלכות התמכרות מוגזמת לסוכר

תוכן עניינים

השפעת הסוכר על הילדים שלנו והסכנות בהתמכרותסוכר נמצא היום בכל מקום, בספל הקפה או התה בבוקר, במאפים, עוגות ועוגיות, ואפילו בדגני בוקר או דייסת שיבולת שועל, לתוספת "טעם".

אך אין זה הכול. סוכר מוסתר אף במספר "פינוקי" אהובים אותם אנשים צורכים מדי יום, כגון משקאות מוגזים, מיצי פירות וקינוחים. הוא אורב אף כמעט בכל המזונות המעובדים, כולל לחמים, בשרים ואפילו התבלינים האהובים כגון רטבים וקטשופ.

כל השמות השונים על תוויות המזונות פירושם רכיב אחד: סוכר. רוב האנשים מתייחסים למאכלים מתוקים כאל טעימים ומספקים, וסבורים שאינם מסוגלים לעמוד בפניהם. אך מומחי תזונה מתארים סוכר בצורה מדויקת: רעילים, ממכרים וקטלניים.

אחד החומרים המזיקים ביותר

מה שמפחיד לגבי סוכר הוא שהוא נמצא בשפע בתזונה היומיומית. התמכרות אינטנסיבית לסוכר משתוללת כיום בקרב ילדים ומבוגרים.

אך איך בדיוק עובד הסוכר בגוף, ומהן תופעות הלוואי של התמכרות לסוכר והשלכותיה על הבריאות?

למה עודף סוכר מזיק לבריאות?

מה שמטריד עוד יותר הוא שאנשים צורכים סוכר מוגזם בצורת פרוקטוז או סירופ תירס המכיל ערכים גבוהים של פרוקטוז (HFCS). זהו סוג מעובד ביותר של סוכר זול. הוא מכיל עשרים אחוזים יותר סוכר מאשר סוכר שולחן רגיל, ולכן יצרני מזונות ומשקאות רבים החליטו להשתמש בו לייצור מוצריהם, שכן הוא מאפשר להם חיסכון כלכלי בטווח הארוך.

החדשות הרעות הן שגוף האדם אינו בנוי לצריכת כמויות מוגזמות של סוכר, במיוחד בצורת פרוקטוז. הגוף מעבד סוכרים מעובדים באופן שונה מסוכר רגיל, וממיר אותו ישירות לשומן, הגורם לשורה שלמה של בעיות שעלולות להשפיע באופן משמעותי על הבריאות.

השפעות צריכה מוגזמת של סוכר

מדענים מאוניברסיטת קליפורניה, ומומחי פענוח חילוף החומרים של סוכר מדווחים שהגו יכול לבצע חילוף חומרים בבטחה, עם אכילת שש כפיות סוכר ביום.

אך היות ורוב האנשים צורכים כמויות גבוהות יותר מפי שלוש מכמות זו, רוב הסוכר העודף הופך למטבוליזציה לשומן הגוף, מה שמוביל לכל המחלות המטבוליות הכרוניות המתישות מהן סובלים אנשים רבים כיום. אלו הן חלק מההשפעות הבריאותיות הנובעות מהתמכרות מוגזמת לסוכר:

עומס ופגיעה בכבד – השפעות עודף סוכר או פרוקטוז משפיעות כמו עודף אלכוהול. כל פרוקטוז שאדם אוכל בהגזמה, משפיע על הכבד, מעמיס עליו ומוביל למחלות כבד.

השפעה על המשקל, ורמות האינסולין והלפטין – פרוקטוז משטה בחילוף החומרים באמצעות כיבוי מערכת התיאבון של הגוף. הוא אינו מצליח לעורר אינסולין, מה שמוביל לכשל בדיכוי גרלין, או "הורמון הרעב", אשר בהמשך אינו מצליח לעורר את הלפטין או את "הורמון השובע". מצב זה גורם לאכילת יתר ופיתוח עמידות לאינסולין.

שיבוש בתפקוד חילוף החומרים – אכילה מוגזמת של סוכר גורמת למטח תסמינים הנקראים תסמונת מטבולית קלאסית. אלו כוללים עלייה במשקל, השמנה בבטן, ירידה ברמות הכולסטרול הטוב, והגדלת רמות הכולסטרול הרע, רמות גבוהות של סוכר בדם, רמות טריגליצרידים גבוהות, ולחץ דם גבוה.

הגברת רמות חומצת השתן – רמות גבוהות של חומצת שתן מהוות גורם סיכון למחלות לב וכליות. הקשר בין פרוקטוז, תסמונת מטבולית וחומצת שתן ברור ביותר היום, ומדענים יודעים שרמת חומצת השתן עשויה לשמש כסמן לרעילות פרוקטוז.

התמכרות מוגזמת לסוכר מגבירה את הסיכון למחלות

אחת ההשפעות החמורות ביותר של אכילת יתר של סוכר היא אפשרות הפגיעה בכבד, מה שמוביל למצב הנקרא מחלת כבד שומני לא אלכוהולי.

כן. אותה מחלה שניתן לקבל מצריכה מופרזת של אלכוהול, עשויה להיגרם גם כתוצאה מצריכת יתר של סוכר.

הכבד מעבד אלכוהול באותה דרך כמו סוכר, ושניהם משמשים כמצעים להמרת פחמימות לשומן. תהליך זה מקדם עמידות לאינסולין, כבד שומני, ודיסליפידמיה.

פרוקטוז גורם לייצור רדיקלים חופשיים וכתוצאה מכך לדלקת. במישרין ובעקיפין, הוא מפתח במוח הרגל והתמכרות, כפי שנגרם כתוצאה מהתמכרות לאלכוהול או לסמים.