איך להחליף קמח לבן בקמח מלא?

תוכן עניינים

איך להחליף בין קמח לבן לקמח מלא?בעבר, ככל שמוצר היה נקי יותר ולבן יותר כך הוא נחשב יוקרתי יותר. כך הפך האורז הלבן למבוקש ובעל מעמד וגם הקמח הלבן. רק בעשרים השנים האחרונות בערך התגלה כי ההפך הוא הנכון – הלבנים והאציליים כביכול הם למעשה ריקים מתוכן.

ככל שעובר חומר הגלם עיבוד רב יותר כך מוצאים ממנו הרכיבים הבריאים שבו ולכן המגמה בשנים האחרונות היא החזרה אל המלא. איך משנים את התזונה לאחר שהתרגלנו? איך עוברים מן הלבן הבוהק חזרה אל החום?

קמח מלא עשיר בסיבים תזונתיים

הסובין ונבט החיטה שבקמח המלא עשירים בסיבים תזונתיים שמעודדים חילוף חומרים, תחושת שובע וכך פוחת הצורך לאכול ועימם מגיעה יציבות או ירידה במשקל.

הוויטמינים ונוגדי החמצון מורידים את הסיכוי לשבץ מוחי, בעיות לב, רמת סוכר מאוזנת. ספיגת הסוכר בדם איטית יותר בקמח מלא ולכן הצורך במתוק יורד. כך, המעבר לקמח מלא, אפילו באופן חלקי, יגרום לכם לרצות פחות מתוק.

  • לא כל לחם חום עשוי מקמח מלא

  • כאשר אתם קונים בסופר לחם מקמח מלא, שימו לב שהוא אכן כזה. לא כל לחם המכונה "לחם כפרי" אכן עשוי מקמח מלא. היום ידוע על כך שלחמים רבים מקבלים את צבעם החום מצביעה. הסתכלו ברשימת הרכיבים ובדקו האם זהו לכם מקמח מלא (ניתן גם לחם העשוי קמח חיטה מלא וקמח שיפון מלא).
  • הדרך הטובה ביותר לוודא שהקמחים אכן מלאים היא לפי כמות הסיבים התזונתיים: 8 גרם סיבים תזונתיים ומעלה ל- 100 גרם מעידה על כך שזהו לחם מקמח מלא.

להבין את ההיגיון בשינוי – גם אם קמח מלא ומוצריו פחות טעימים, יש לזכור שהוא מכיל סובין ונבט חיטה. אלה מכילים ויטמינים, חומרים נוגדי חמצון שחשובים מאוד לבריאות וסיבים תזונתיים רבים. הקמח הלבן עובר עיבוד וזיקוק בו מסולקים חומרים טובים אלה וכך הקמח הלבן מכיל עמילן בלבד ללא התוספים החשובים הללו.

  • מאפים מקמח מלא: הטעם נהדר – עוגיות טחינה, עוגת בננה או עוגת גזר יוצאות נהדר עם קמח מלא. יש להבחין בין קמח מלא בהיר לכהה. קמח מלא בהיר ניתן להחליף בקמח לבן בכמות זהה. קמח מלא כהה יש לשים בכמות פחותה יותר, בסביבות שמונים אחוזים מכמות הקמח הלבן. ניתן, לפחות בתור התחלה, להחליף רק חצי מכמות הקמח הלבן בקמח מלא.
  • לקנות מוצרים מלאים – פסטה מקמח מלא, עוגיות מוכנות מקמח מלא, קרקרים – כל אלה מחכים לכם על המדפים בסופר. הפסטה מקמח מלא היא טעימה ואפילו ילדים כמעט לא ירגישו בהבדל.
  • מתכון לעוגיות שיבולת שועל ושוקולד

  • המצרכים

כוס ורבע שיבולת שועל

חצי כוס קמח מלא

חצי  כוס סוכר קנים

כפית אבקת אפיה

חצי כוס שוקולד מריר איכותי קצוץ

חצי כוס שמן

שתי ביצים

כפית תמצית וניל

אופן ההכנה

  1. לחמם את התנור לחום 180 מעלות
  2. לערבב בקערה את כל החומרים
  3. להוסיף שמן, ביצים ותמצית וניל
  4. לגלגל לכדורים ולשטח, להניח בתבנית על נייר אפיה, כארבע בשורה.
  5. לאפות במשך כרבע שעה

תיהנו