אפיית לחם ללא סוכר – זה אפשרי ואפילו כדאי!

תוכן עניינים

לחם ללא סוכראפשר לאפות לחם ללא סוכר או ללא ערכים גבוהים של פחמימות, ולמרות שהוא לא יהיה זהה ללחם במובן המסורתי, עדיין הוא בריא וטעים. בהתאם למרכיבים החלופיים במתכון, התוצאה היא כיכר בצורת פוקאצ'ה עם מרקם צפוף יותר מאשר לחם רגיל. כשמקפידים על נמוכה בפחמימות או במהלך אתגר סוכר, שווה להתרגל לטעם ולשפר את הבריאות.

יסודות הלחם

הלחם הפשוט ביותר מורכב מקמח, שמרים ומים. ברגע שאופים את שילוב המרכיבים הבסיסיים האלו, השמרים, המופעלים באמצעות חשיפה ללחות, צורכים פחמימות בקמח ומייצרים בועות פחמן דו חמצני המנפחות את הבצק. מספר מתכונים משתמשים בתוספות סוכר על מנת להזין את השמרים.

גלוטן, קווצות חלבון בבצק, יוצרות סבך המכיל את בועות דו תחמוצת הפחמן, ומעניקות ללחם את המבנה שלו. אם אחד המרכיבים הבסיסיים חסר, מתקבל מאפה דמוי לחם, אך עדיין טעים ומתאים לשומרי אתגר ללא סוכר, שאוהבים לחם ונמנעים משמרים, סוכרים או פחמימות.

השתמשו רק בתחליפי קמח

לא ניתן לאפות לחם ללא פחמימות כלל, אך ניתן לאפות אותו עם רכיבים דלי פחמימות כשמשתמשים במוצרים כגון קמח סויה, אגוזים או זרעים.

תזונאים ממליצים על מאפים המורכבים מסובין לקבלת סיבים ללא תוספת פחמימות. מתכונים של לחם דל בפחמימות, למשל, מכילים חמישה עד שמונה גרם פחמימות לכל פרוסה.

קמח חיטה מכיל שני אנזימים חשובים: עמילאז ודיאסטז, הממירים עמילן לסוכרים שהשמרים יכולים לעכל. כך שגם ללא תוספת סוכר, ניתן לגרום ללחם לתפוח. מתכונים אחרים משתמשים בסירופ שעורה המעודד התפרקות מהירה יותר של עמילן לסוכר טבעי.

אי אפשר לקנות לחם ללא סוכר, אך אפשר לאפות ללא סוכר

באתגר ללא סוכר, כמעט ולא ניתן למצוא בסופרמרקט מוצרים שאינם מכילים סוכר, כולל לחמים. כשאוכלים לחם, לא חושבים שהוא מכיל סוכר, אך במהלך האתגר לומדים שהשמרים זקוקים לסוכר על מנת לתפוח. אז מה עושים כשרוצים לאכול לחם ללא סוכר?

משנים מעט את המתכון המקורי ועדיין מקפידים על הטעם. התוצאה היא לחם מחיטה מלאה, טעים ביותר, עם קרום פריך ומילוי רך. הלחם יוצא מעט יבש, אך ממרחים טעימים ללא סוכר פותרים את הבעיה.

לחם ללא פרוקטוז – נסו בעצמכם!

זהו המתכון הראשון אותו מומלץ להכיר במהלך אתגר ללא סוכר. תחליף הסוכר במתכון הוא סירופ שעורה, אותו ניתן לרכוש בחנויות בריאות. הוא מכיל סוכר טבעי ואינו מכיל כלל פרוקטוז. לכן מבחינה טכנית, המתכון הוא מתכון ללא פרוקטוז, עם סוכר טבעי, המתאים לאתגר.

זמן האפייה ארוך יותר מהזמן הדרוש להכנת לחם רגיל, שכן הרכיבים המורכבים זקוקים לזמן ממושך יותר להתפתח, מאשר מתכון לבצק רגיל עם סוכר.

זמן הכנה: שלוש שעות ו-45 דקות.

הרכיבים:

כוס שיבולת שועל גולמית

3 כוסות מים רותחים

1.5 כף שמרים יבשים

3 כפות מלח

2 כפות שמן זית

חצי כוס סירופ שעורה

2 כוסות קמח מלא

3 כוסות קמח מלא, לפי הצורך, לעיבוד הבצק

אופן ההכנה:

בקערה גדולה יוצקים את שיבולת השועל במים רותחים, ומניחים להשריה למשך שעה.

מוסיפים שמרים, מלח, שמן זית וסירופ שעורה. מערבבים היטב ידנית או במיקסר.

מוסיפים בהדרגה את הקמח המלא וממשיכים לערבב.

אם תערובת הבצק עדיין אינה אחידה, ניתן להוסיף עוד שלוש כוסות קמח, לפי הצורך, חצי כוס בכל פעם. במקרים רבים שלוש כוסות קמח הופכות את הבצק לגוש אחיד אותו ניתן לעבד ידנית.

מניחים את הבצק על משטח מקומח ולשים. אם הבצק דביק, מוסיפים מעט קמח ולשים במשך כחמש דקות.

מחזירים לקערה ומניחים לבצק לתפוח במשך שעה.

חותכים את הבצק לחצי, מניחים בתבנית משומנת קלות, ומכניסים לתנור בחום של 180 מעלות, לאפייה במשך חצי שעה. בודקים אם הלחם מוכן ומוסיפים רבע שעה אפייה בהתאם לצורך.

מוציאים מהתנור ומניחים ללחם להתקרר למשך מספר דקות.

פורסים ומגישים.