הקשר בין אכילת סוכר מוגזמת לתחושות דיכאון

תוכן עניינים

אכילת יתר של סוכרת ודיכאוןתזונאים סבורים שאנשים רבים הסובלים מדיכאון וחרדה כרוניים, אלרגיים לסוכר ולמזונות כגון קמח לבן, אותם הגוף מעבד כמו סוכר.

במהלך אתגר ללא סוכר, מתבהר הקשר בין רגשות והתנהגות לבין התזונה. התהליך מורכב אך שווה את התוצאות. קשה לגרום לילדים להתרגש מירקות, וגם מבוגרים נוטים לפנות באופן אוטומטי למזונות מנחמים עשירים בסוכרים. אך בית ללא סוכר מעודד הרגלי אכילה חיוביים המובילים להפגת תחושות דיכאון.

סוכר ומוח מדוכא

מדענים מסבירים שלא מדובר במחלוקת מדעית. הראיות המדעיות קובעות שסוכר גורם לדלקת. תאי השומן העמידים לאינסולין במזונות, מייצרים מסרים דלקתיים הגורמים לנזקים מוחיים. חוקרים הציעו לקרוא לדיכאון "תסמונת מטבולית מסוג 2", היות ובטן נפוחה משומן מובילה למוח מדוכא.

פסיכיאטרים מתחילים לטפל בדיכאון ובהפרעות פסיכיאטריות עם תרופות נגד סוכרת כגון אקטוז. תרופות אלו מפחיתות את רמת הסוכר בדם, מורידות את האינסולין ומפחיתות את הדלקת.

הקשר בין סוכר ודיכאון: ראיות מדעיות

במחקר שפורסם בכתב העת British Journal of Psychiatry, 3,400 משתתפים בגיל העמידה חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה דיאטה המכילה שפע ירקות, פירות ודגנים, ללא סוכרים מעובדים, והקבוצה השנייה קיבלה תזונה המכילה מזונות מעובדים, שפע קינוחים, מזונות מטוגנים ודגנים מזוקקים.

חמש שנים לאחר המחקר, קבוצת המשתתפים במזון המעובד נמצאה בסיכון מוגבר של 58% לדיכאון, בעוד שבקבוצת המשתתפים עם התזונה הבריאה חלה ירידה של 26% בסיכון לדיכאון. המדענים סבורים שתזונה ללא סוכר מגנה על האדם מהפרעות מצב רוח.

סוכר מזוקק: התנהגות דיכאונית, חרדה ועייפות

המלצות האתגר ללא סוכר הן להשתמש בתזונה בריאה כסגנון חיים המסייע למצבי בריאות הנפש. מומחים סבורים כי רמת הסוכר בדם היא הגורם המשמעותי ביותר להפרעות מצב הרוח. בהקשר של דיכאון, הם קובעים שאכילת סוכר מעניקה שיאים רגשיים פתאומיים בזכות כמות הגלוקוז בדם.

אך שיאים אלו שוככים במהירות והתסמינים המתרחשים כוללים עייפות, עצבנות, סחרחורות, נדודי שינה מוגזמים, ירידה בריכוז, צמא מוגבר, דיכאון, בכי תכוף, הפרעות עיכול וראייה מטושטשת. היות והמוח תלוי באספקת גלוקוז, אין זה מפתיע לגלות שסוכר מעורב בהתנהגות תוקפנית, חרדה, דיכאון ועייפות.

סוכר משפיע גם על בלוטת התריס, הקובעת כיצד הגוף משתמש באנרגיה לייצור חלבונים. הורמוני הבלוטה אחראים על ויסות חילוף החומרים, צמיחה ופיתוח, וטמפרטורת גוף, החיוניים למצב הרוח.

למה סוכר מהווה גורם סיכון לדיכאון?

אנשים הסובלים מדיכאון פגיעים במיוחד לכוחו השלילי של הסוכר. הם מפתחים רגישות לקמח לבן ומזונות מעובדים, וחווים רגשות דיכאון במשך שלוש שעות לאחר הצריכה. אך אין זה מונע מהם לאכול קינוח בפעם הבאה. המודעות להקשר בין דיכאון לסוכר מתחדדת במהלך אתגר ללא סוכר, כשאנשים מבינים את ההשפעות השליליות של סוכר על תסמיני הדיכאון.

במהלך אתגר ללא סוכר, ניתן להפחית את תסמיני הדיכאון או להעלימם, באמצעות הקפדה על ההמלצות הבאות:

שיפור רמות הסרוטונין – אכילת חלבון בכל ארוחה, ואכילת פחמימות מורכבות, ללא חלבון, שלוש שעות לאחר ארוחת החלבון, על מנת להגביר את רמות הטריפטופן במוח. תפוח אדמה אפוי חיוני לשיפור רמות הסרוטונין.

שיפור רמות הבטא אנדורפין – הפחתת או הימנעות מסוכרים ומוצרים מקמח לבן כדי להפחית את ההשפעות השליליות של סוכרים. הקפדה על שינויים בחיים לשיפור ההתנהגויות והפעילויות, כגון מדיטציה, פעילות גופנית, מוסיקה, מערכות יחסים בריאות, יוגה או ריקוד, מעוררים או תומכים בייצור הבטא אנדורפין באופן יציב ועקבי.

שמירה על יציבות רמות הסוכר בדם – הקפדה על ארוחת בוקר, אכילת שלוש ארוחות ביום במרווחי זמן קבועים, ואכילת מוצרים בריאים כגון דגנים מלאים ללא סוכר, שעועית ירוקה, תפוחי אדמה אפויים ושורשי ירקות. יש להקפיד אף על אכילת ירקות ירוקים וצהובים, ולבחור מזונות המכילים את רוב הסיבים, ואת הסוכרים המזוקקים להחליף בסוכרים טבעיים.