הקשר בין בעיות עיכול לדיכאון

תוכן עניינים

אנו חיים בסביבה מודרנית לחוצה. העבודה וחיי המשפחה תובעניים, הדאגה לעצמנו יכולה לעיתים קרובות להידחק הצידה כשסיר הלחץ הזה ממשיך ללחוץ וללחוץ אנשים יכולים להיכנס ללחצים נפשיים שמשפיעים עליהם לא מעט. החיים הלחוצים מזמנים להם גם ארוחות לא סדירות, אכילה של מזון מעובד ומוכן מראש ואלה יכולים להוביל לבעיות עיכול שרק מחמיר את הסטרס עד כדי כך שהוא יכול להוביל לדיכאון ולהיפך – הדיכאון עצמו יכול להוביל לכך שנוצרות בעיות עיכול בשל הפחתת ייצור כימיקל עצבי לו תכונות משמעותיות  המשפיעות על מערכת העיכול.

 

איך מתחיל דיכאון?

את הדיכאון ניתן לאבחן על פי תסמינים חיצוניים ופנימיים כאחד, כאשר בדרך הוא יתחיל בתחושות של ירידה במצב הרוח, תהיה ירידה באנרגיה, העצב יהיה חלק בלתי נפרד מהחיים והמוטיבציה תהיה ירודה. בשלבים יותר מוקדמים יהיה בידוד חברתי, שינה מרובה ובמקביל יכולות להיות בעיות שינה, פסימיות, מחשבות על מוות וחוסר תיאבון וירידה בתפקוד.

 

כיצד מערכת עיכול קשורה לתופעה של דיכאון?

הדיכאון משפיע באופן ישיר על מערכת העיכול כיוון שיש לה קשר לחוויות היום יומיות שלנו. יש אנשים שאצלם הדבר יבוא לידי ביטוי בתיאבון מוגבר ועלייה במשקל לאחר אכילה מרובה ומאידך ישנם אנשים שדווקא יפסיקו לאכול וירדו במשקל באופן משמעותי כתוצאה מהדיכאון. כדאי גם לדעת שככל שהזמן עובר והדיכאון אינו מטופל, כך יתגברו בעיות העיכול והדבר יוביל להידרדרות הדיכאון. כאשר הגוף נחלש בשל תזונה לקויה, בין אם בשל ירידה קיצונית במשקל ובין אם בשל עלייה קיצונית במשקל, הדבר משפיע על מצב הרוח הכללי, ואם מלכתחילה נקודת הפתיחה הייתה מלווה בדיכאון – הוא ילך ויגבר ויהפוך לכדור שלג שקשה לעצור.

עוד השפעה משמעותית היא של הכימיקל העצבי סרוטונין בעל הפעילות האנטי דיכאונית. הגוף שלנו מייצר את הכימיקל ואם יש מחסור בו הוא יכול להוביל לירידה במצב הרוח ואף לדיכאון. רוב הסרוטונין בגוף מיוצר במערכת העיכול ועבורה, הוא משפיע על פעולת ההתרוקנות, כאשר אנשים סובלים ממצבים שונים המשפיעים על מצבם הנפשי יכולות להופיע בעיות שונות בעיכול בשל ייצור משובש או לקוי של הסרוטונין.

 

דרכי טיפול בדיכאון לאיזון מערכת העיכול

ישנן כמה דרכים להתמודד עם בעיות העיכול שנובעות מהסטרס והדיכאון והראשונה בהן היא הייעוץ הפסיכיאטרי. כדאי לראות פסיכיאטר כדי לבחון האם יש צורך בטיפול תרופתי להשגת האיזון הנדרש לנפש כדי לזכות באותו איזון גם בגוף. מומלץ להתייעץ עם פסיכיאטר מומחה, לייעוץ וטיפול בדיכאון לחצו כאן עכשיו.

כמו כן, מומלץ מאוד להוריד באופן משמעותי גורמי לחץ ולעסוק בפעילות גופנית שמסייעת להפחתת תהליכי דיכאון. מומלץ ללכת כמה פעמים בשבוע לפחות שעה, לעסוק ביוגה ולהשקיע בתחביבים ובשיחות עם אנשים קרובים ממעגל החברים והמשפחה.

מבחינת תזונה רצוי לבחור במאכלים מזינים, לא מעובדים, כשהתפריט כולל צריכת ירקות ופירות וארוחות מסודרות בזמנים קבועים. רצוי לפזר את הארוחות על פני שעות היממה, חמש או שש ארוחות קטנות שכוללות סיבים תזונתיים, חלבון ופחמימה לצד ירקות טריים. מומלץ לשלב שמן זית ולימון בארוחות וכמובן להרבות בשתייה והימנעות מעישון ושתיית אלכוהול. כמו כן, מומלץ לשלב תבלינים ותוספי מזון על פי הצורך, כמובן שלאחר התייעצות רפואית וקבלת הדרכה מטעם דיאטנים או רופאים.