תפריט ללא סוכר ופחמימות

תוכן עניינים

תפריט ללא סוכר ופחמימותתפריט ללא סוכר ופחמימות

תפריט אשר אינו מכיל סוכר ופחמימות הוא אחד התפריטים הבריאים והמומלצים על ידי אנשי מקצוע מתחום הדיאטה והנטורופתיה. במאמר זה נסביר מדוע רבים מאמצים המלצה זאת, מהם היתרונות הרבים של תפריט ללא סוכר ופחמימות ונרחיב אודות תפריטים שאינם מכילים סוכרים ופחמימות לקהלי יעד שונים וזאת על מנת שכל אחד ואחת מכם תוכלו להתנסות. שיהיה בהצלחה.

 

תפריט דיאטה ותפריט רגיל – מהם ההבדלים?

רוב האנשים מתבלבלים בין תפריט ללא סוכר ופחמימות לבין תפריט דיאטה שאינו מכיל את שני אלו. כאן חשוב להבין שתפריט אשר אינו מכיל את המרכיבים הללו אינו בהכרח תפריט דיאטטי, קרי, אנשים שמעוניינים להרזות לא בהכרח ירזו מאורח חיים זה. הם יאמצו אורח חיים בריא זה וייהנו מרוב יתרונותיו הבריאותיים וקרוב לוודאי שגם יזכו לאיזון מחודש של הגוף, עור קורן והרזייה הדרגתית, שכן אורח חיים זה שולל רעלים מסוימים, אך ההרזיה היה הדרגתית ולאורך זמן. אם מעוניינים בהרזיה מהשבוע הראשון כאשר המטרה היא להשיל כמות מסוימת של קילוגרמים, יש לבחור בתפריט דיאטה ללא פחמימות וסוכרים.

מדוע חשוב לזנוח סוכרים ופחמימות לא טובים?

נתחיל בכך שנסביר מהי הכוונה כאשר מומחים בתחום התזונה ממליצים לזנוח פחמימת וסוכרים. הכונה היא לא לזנוח כל פחמימה וסוכר (אלא במקרים חריגים), אלא לוותר על המרכיבים ההרסניים, המרכיבים שיכולים להוביל להשמנה מאסיבית, בלבול המערך ההורמונלי ונזקים נוספים. כאן הכוונה היא לוותר על סוכרים ריקים (לבן) ופחמימות ריקות. כלומר, לוותר על ממתקים מלאי סוכרים, משקאות ממותקים, מזון מתועש אשר כולל מלא סוכרים בכמעט כל דבר אותו אוכלים, מלחמניית המבורגר ועד רוטב עגבניות ועוד. בכל הקשור אל פחמימות הכוונה היא אל פחמימות ריקות, כמו לחמניות, מאפים ועוגות רבות. חשוב לדעת שברוב הירקות העמילניים ובפירות יש סוכרים/פחמימות ועדיין קיימת המלצה לאכול אותם.

 

פחמימות  – חשוב שתדעו

לא כל הפחמימות הן פחמימות ריקות אשר מזיקות לגוף. למעשה, פחמימות חיוניות לכל אחד, שכן התפקיד העיקרי שלהן הוא להפיק אנרגיה לתא. פחמימה גם עוזרת לבניית התאים וזיהוי תאים בגוף האדם. השאלה העיקרית היא איזו סוג פחמימה בוחרים לאכול. אמנם הפחמימה חיונית, אך אם גוף האדם צורך יותר מדי פחמימות ממה שהגוף צריך, כל העודפים הופכים לשומנים. דבר בו רובינו לא מעוניינים בו. כלומר, אכילה של הרבה פחמימות תוביל להשמנה. 

חשוב לדעת שגופינו זקוק לכמות קטנה של פחמימות אשר מתפרקות באיטיות ומובילות אותנו לאותה תחושת אנרגיה לה אנו זקוקים. לעומת זאת באם תחליט לצרוך פחמימות מהסוג הלא נכון, כלומר פחמימות ריקות, אמנם תחושו באנרגיה, אך רק לזמן קצר, שכן שפחמימה הריקה תעלה את רמת הסוכר בגופכם במהירות ומהר מאוד תרד ותותיר אתכם לעיתים עם תחושה של עייפות ופעמים גם דכדוך. נכון להיום יש חוקרים שטוענים שפחמימות ריקות וסוכרים משפיעות גם על רמת הריכוז שלנו וממליצים להורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז ולילדים אשר סובלים מהיפראקטיביות למנוע מהילד כמויות גדולות של סוכרים ופחמימות.

 

מה לגבי סוכרים?

ניתן למצוא סוכר ברוב הפירות והירקות אותם אנו אוכלים. כאן הכוונה שלנו היא אל דו סוכר אשר נקרא בשפה המקצועית 'סוכרוז'. בסוכר לבן יש 20 קלוריות לכפית, כאשר על פניו אולי מספר הקלוריות נראית סבירה, אך כאשר אנחנו אוכלים פחמימות ריקות כמות הסוכרים באותן פחמימות גדולה מאוד. ניהול אורח חיים ללא סוכר מעובד ופחמימות ריקות יוביל לתוצאות חיוביות בגופנו ושליטה ברמת הסוכר.

מומלץ להימנע מתזונה עתירת סוכר לבן שכן תזונה זו מובילה לעיתים להשמנה ולבעיות בריאותיות. אנשים רבים אשר אוכלים כמויות גדולות של סוכר סובלים בשלב מאוחר יותר בחייהם מסכרת וכן פעמים רבות מהשמנה אשר מובילה ליתר לחץ דם ובעיות בריאותיות נוספות. לעומת זאת, בהחלט ניתן לשלב תפריט ללא סוכרים ופחמימות אך כן לשלב בו פירות בהם יש סוכרים טבעיים. בשנת 2003 ארגון הבריאות העולמי החל להמליץ על הגבלה של כמויות הסוכרים במזונות השונים אותם צורכים באופן יומיומי. 

משלבים סוכרים ופחמימות בחיינולא צריכים להיות קיצוניים – משלבים סוכרים ופחמימות בחיינו

למרות שמדריך זה עיקרו תפריט ללא סוכר ופחמימות והסבר אודות החסרונות של הפחמימות והסוכרים, חשוב להבין שלא צריך להיות קיצוניים גם כאן. אלא אם מדובר על אנשים חולי סוכרת או אנשים שחולים במחלות מסוימות בהן אסור לצרוך סוכר, רוב התפריטים שכותרתם 'ללא סוכר וללא פחמימות', הם תפריטים שכן כוללים פחמימות וסוכרים, אך שונים מאלו שאנו מכירים במאפים, בממתקים ובמשקאות הממותקים. תפריטים אלו כוללים סוכרים ופחמימות מהטבע, אלו אשר מצויים בפירות, בירקות, בדגנים ובקטניות מסוימות. המטרה של תפריטים אלו היא אימוץ אורח חיים של תזונה בריאה יותר.

אמנם דיאטה ללא פחמימות וסוכרים כלל תוביל בשלב הראשון לירידה מהירה במשקל, אך החוכמה היא לשמר אורח חיים בריא ורוב האנשים כמהים למתיקות ולפחמימות ולכן פעמים רבות הם זונחים דיאטה זו וחוזרים לאכול את אותם מאכלים אסורים. התפריטים אותם נציע לכם כאן הם תפריטים אשר יאפשרו לכם לשמור על אורח חיים בריא, בו תוותרו על פחמימות ריקות וסוכרים לבנים בהנאה ותיהנו מהתוצאות הנפלאות של פעולה זו.

 

תפריטים ללא סוכר ופחמימות – רכיבים שונים

בשלב זה תצטרכו לומר 'להתראות' למאפי הבוקר, לפיצה רוויית השומן ומלאת רוטב העגבניות המלא סוכר, לגלידות, למשקאות מלאי הסוכרים, לעוגות, עוגיות ומאכלים רבים נוספים אשר גורמים לתגובות לא טובות בגופנו ולומר 'שלום' לאותם מאכלים בריאים אשר יאפשרו לכם ליהנות מבריאות שלמה. תפריטים ללא סוכרים ופחמימות בכלל אף פעם לא יכללו עוגות, עוגיות, רטבים, מוצרי חלב, פירות, ירקות, אורז, תפוחי אדמה, דייסות, משקאות ממותקים ואגוזים. מסיבה זו אנו ממליצים על תפריט דל פחמימות וסוכרים. 

כלומר, תפריט אשר יכלול הרבה בשרים (עוף, הודו ובקר), ביצים, דגים, חמאה, תבלינים מכל הסוגים (כולל חרדל ושום), ירקות אשר אינם עמילניים כמו למשל עגבניות ומלפפונים, ברוקולי, כרובית, שעועית ירוקה, חסה, גמבה ותרד. בנוסף, ניתן לאכול גם גזרים ופלפלים וכן חצילים וקישואים. יש להימנע מדגנים

 

תפריט ללא סוכר ופחמימות בכלל

  • ארוחת בוקר – שתיים שלוש ביצים מקושקשות בשמן זית /ביצים קשות, ביצים רכות או חביתות.
  • ארוחת צהרים – ניתן לבחור כל יום דג מסוג שונה, כמו למשל מנת דג סלמון בחמאה/ דג ים צלוי. אפשרות נוספת היא צלי בתנור.
  • ארוחת ביניים – קבנוס, בשר מיובש, נקניק אמיתי.
  • ארוחת ערב – חזה הודו מתובל, סטייק וסוגים נוספים של בשרים עתירי שומן

עיקר התפריט הינו חלבונים ושומנים. חשוב להבין שאורח חיים תזונתי זה אינו מתאים לכל אחד.  אם אתם סובלים מסוכרת , אי ספיגת כליות, בעיות בכבד או כל בעיה רפואית כרונית אחרת, חשוב שתפנו אל רופא המשפחה או רופא מומחה וזאת על מנת שיאשר לכם דיאטה זו. בנוסף, יש לקחת בחשבון שההחלטה ליישם תפריט ללא סוכר ופחמימות כלל לאורך זמן יכול להוביל למחסור בויטמינים ומינרלים ואם לא שומרים על כמויות מדודות, יישום תפריט זה יכול להוביל גם להשמנה. תזונה זו מאוד מוקפדת ומאוד מגבילה ולכן חשוב

לסיכום, תפריט ללא סוכר ופחמימות מוביל לעיתים לירידה מהירה במשקל, תחושה של שובע, איזון של רמת הסוכר בדם, אנרגיה מוגברת ושינה טובה יותר. שיהיה בהצלחה.

תפריט ללא סוכר ופחמימות