סוגי קמחים לאפייה בריאה

תוכן עניינים

קמח מהווה את אחד המצרכים הנפוצים ביותר במטבח. באמצעות הקמח ניתן לאפות מגוון רחב של לחמים ומאפים מסוגים שונים. הבעיה העיקרית היא שבמהלך השנים הבינו כי קמח חיטה לבן הוא קמח שתהליך העיבוד שלו פחות בריא ובשל כך צריכת קמח לבן במאפים שונים עלולה להיות פחות בריאה לגוף. הקמח הלבן יכול לגרום לנפיחות, צבירת נוזלים, אלרגיות, השמנה ועוד. מדובר על הקמח הנפוץ והזול ביותר מבין כל הקמחים המוצעים כיום, אך חשוב לדעת כי אין בו מספיק רכיבים מזינים וחיוניים לגוף וכן הוא מעלה את הערך הגליקמי במהירות ועל כך הוא יכול לגרום להפרשה מוגברת של אינסולין ולאורך זמן גם לסוכרת מסוג 2. אם בעבר קמח חיטה לבן היווה את הקמח הבסיסי והנפוץ ביותר, הרי שכיום אופים מקצועיים רבים וכן אופים ביתיים מבינים כי הגיע הזמן להחליף את קמח החיטה הלבן בקמחים בריאים יותר אשר ניתן להשתמש בהם לצורך אפייה של כל סוג מאפה אשר מכינים באמצעות קמח לבן.

 

סוגי קמחים בריאים

הנה כמה סוגי קמחים בריאים יותר שכדאי מאוד להשתמש בהם כיום:

קמח שיפון מהווה את אחד הקמחים הבריאים ביותר למערכת העיכול וזאת בשל הסיבים התזונתיים הרבים שיש לו, שמקלים על תופעות שונות במעיים. יש בו יכולת לווסת את רמות הסוכר בדם וכן יש בו כמויות של מגנזיום וסלניום. הוא מסייע לשרירים לעבוד בצורה תקינה ולהתאושש בצורה מהירה יותר וכן מסייע לאנשים שמעוניינים לשמור על המשקל שלהם שכן הוא תורם לתחושה של שובע לאורך זמן רב. בנוסף לכך אנשים שצורכים את הקמח המדובר באופן קבוע פחות חשופים למחלות כלי דם, לב וסרטן השד.

קמח חיטה מלא הוא גם קמח בריא יותר. מדובר על קמח אשר מכיל את גרעין החיטה השלם כפי שהוא מגיע אלינו מהטבע, כולל הנבט והקליפה. כאשר טוחנים קמח לבן מסירים את גרעין הדגן, הקליפה והנבט ויחד איתם מוסרים גם הויטמינים והמינרליים לרבות חלבונים וסיבים תזונתיים כך שכל מה שנשאר בקמח הלבן הוא רק העמילן. החלקים החשובים ביותר בגרעין הדגן הם הנבט והקליפה בתוך הנבט מצויה תמצית הצמח השלם והוא מכיל שפט של ויטמינים בקליפה אשר נקראת גם סובין.

עוד קמח איכותי ובריא הוא קמח כוסמין- מדובר על קמח עשיר בסיבים תזונתיים אשר משפר באורח פלא את היציאות ומונע מצבי עצירות ומחלות מעיים שונות. הוא מעניק תחושת שובע לאורך זמן וזאת בשל העובדה שהוא בעל ערך גליקמי נמוך והוא מעלה את רמות הסוכר לאט ובהדרגתיות. קמח הכוסמין גם עשיר בחלבון ולכן הוא מתאים מאוד גם לאנשים המעוניינים לרדת במשקל, לספורטאים ועוד.

 

קמחים שאינם מבוססים על חיטה

הנה כמה קמחים בריאים שאינם מבוססים על חיטה:

ראשית כל, קמח שיבולת שועל, מדובר על דגן עשיר בחלבון, שומן בריא, ברזל, סידן, מגנזיום וסלניום. מחקרים שונים מראים כי אכילת שיבולת שועל בצורה קבועה עשויה להוריד בצורה משמעותית את רמות הסוכר והכולסטרול בדם. בנוסף לכך אכילת שיבולת שועל בצורה קבועה תסייע בחיזוק המערכת החיסונית ומערכת העיכול וכן מרגיעה את הגוף לפני השינה, משמרת לחץ דם תקין, מונעת סרטן מסוגים שונים ועוד.

קמח בריא נוסף שלא מבוסס על חיטה הוא קמח קוקוס. מדובר על קמח פחות נפוץ בארץ אך הוא דל מאוד בפחמימות ועל כן רלוונטי מאוד לאנשים שעושים לדוגמא דיאטות פליאו. מעבר לכך קמח זה עשיר מאוד בסיבים תזונתיים ועל כן יעיל מאוד למערכת העיכול ולהרזיה. יש בו כמות גבוהה של חלבונים.

 קמח בריא נוסף שאיננו מבוסס על חיטה הוא קמח שקדים. מדובר על קמח אשר עשוי מ-100 אחוזים של שקדים קלופים. הוא אוורירי, עשיר בחלבון ובשומן צמחי וטוב מאוד לגוף.