מעי רגיז ירידה במשקל

תוכן עניינים

תסמונת המעי הרגיז היא שם כולל למגוון תסמינים במערכת העיכול הכוללים נפיחות בבטן, כאבי בטן ושלשולים ועצירות לסירוגין. ברוב המקרים אנשים הסובלים מהתסמונת יסבלו מכל התסמינים גם יחד, לא מדובר על תופעה שמסוכנת לבריאות אך היא בהחלט יכולה לפגוע באיכות החיים של מי שסובל ממנה. ההערכות הרפואיות הן ש-25% מאוכלוסיית האנשים הבוגרים בעולם סובלים מהתופעה, כאשר נשים סובלות ממנה יותר מאשר גברים. מצד אחד עם מעי רגיז ירידה במשקל יכולה להוות סימפטום ראשוני להבנת התסמונת, אך יש גם מי שסובלים ממשקל יתר ועבורם המלחמה במשקל יכולה להיות מתסכלת במיוחד. 

 

ממה נגרמת תסמונת המעי הרגיז?

לא ידוע בדיוק מדוע מתפתחת תסמונת המעי הרגיז אז ישנן כמה השערות לסיבות שבגינן היא מתפתחת. אחת ההשערות היא שישנם שינויים בהרכב החיידקים הטובים במעי, ואלו יכולים להתרחש  כאשר נעשה שימוש באנטיביוטיקה שאמנם הורגת את החיידקים הרעים, אך גם את הטובים. סיבה נוספת יכולה להיות זיהום בדרכי העיכול, יכולות להיות גם סיבות גנטיות לכך ולעיתים מדובר גם על שינוי בדפוס פעילות דופן המעי. 

עם מעי רגיז ירידה במשקל יכולה להיות תסמין ראשון לכך שמשהו אינו קשורה, אך ישנם גם תסמינים רבים אחרים. בין היתר התסמינים יכללו יציאות מרובות, שלשולים, עצירות או שלשולים ועצירות לסירוגין. הם יכללו כאבי בטן לאחר יציאות, נפיחות של הבטן, גזים והפרשה רירית. התסמינים יכולים להופיע כולם ביחד וכל אחד לחוד, ויש להם נטייה להחמיר בתקופות בהן יש לחץ פיזי או נפשי. 

 

האם ניתן לרדת במשקל עם תסמונת המעי הרגיז?

לא מעט אנשים תוהים האם עם מעי רגיז ירידה במשקל אפשרית, במיוחד כאשר מדובר על אנשים שסובלים ממשקל יתר. קודם כל כדאי לדעת שבשלב ראשוני כדאי לאבחן אילו מאכלים מגרים יותר את התסמונות ואילו לא, וזאת ניתן לעשות על ידי אלימינציה. לדוגמה, אם מוציאים מהתפריט מאכלים שנחשבים לחשודים ואז בוחנים האם יש שיפור במצב, אם כן, אחד מהמאכלים או כולם הם אלו המסייעים להגברת התחושות של התסמונת. 

כדאי לדעת שיש מאכלים שמגבירים את תופעות התסמונת ואלה יהיו בדרך כלל פחמימות ולקטוז, ומומלץ להפחית עמם והדבר בדרך כלל יוביל לירידה במשקל, כמובן באכילה מתונה. לעיתים תהיה המלצה לצרוך יותר מזון סיבי, אך הדבר יעשה לאחר בחינה מדוקדקת ואישית, כיוון שבמקרים מסוימים צריכת סיבים יכולה לגרום לפעולה הפוכה ולהוביל לשלשולים. 

 

על מעי רגיז ירידה במשקל ותזונה אפקטיבית

תופעת המעי הרגיז יכולה לתסכל מאוד אנשים שסובלים ממשקל יתר, כיוון שמשקל היתר נגרם מלכתחילה מתזונה לקויה והנושא הראשון בו ניגע יהיה התזונה. עם זאת, ניתן להשיג שיפור באורח החיים, למנוע סבל מהתסמונת וליהנות מירידה במשקל בו זמנית. השיפור הנו הדרגתי אך מיד כאשר מתחילים לצרוך מזון מותאם, ההקלה בכאבים, בנפיחות ובתופעות השונות של המעי הרגיז מורגשות. כדאי לדעת שעם מעי רגיז ירידה במשקל אפשרית ואף קלה יותר כיוון שהדיאטה בה בוחרים משיגה שתי תוצאות בו זמנית. 

ההמלצה היא להיעזר במקורות רפואיים מוסמכים, אך אין לשכוח כי בתסמונת מעי רגיז טיפול טבעי יהיה בדרך כלל האפקטיבי ביותר, והוא יכלול שינוי תזונתי. בדרך כלל יהיה מומלץ לעבור לקמחים מלאים, לעבור לחלב דל לקטוז, לאכול מאכלים חלבוניים כמו ביצים, בשר ודגים, ולשלב שומניים צמחיים וירקות ופירות. 

הנכתב לעיל מהווה מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.