דיאטת שמונה השעות

תוכן עניינים

אחת מסוגי הדיאטות המסקרנות ביותר אשר הצליחו לכבוש את העולם בשנים האחרונות היא דיאטת שמונה השעות. במאמר זה נרחיב אודות דיאטה מסוג זה, יתרונותיה, חסרונותיה ומה חשוב לקחת בחשבון בטרם מתחילים ליישם אותה. התחילו לקרוא

שמונה שעות דיאטה – על מה מדובר?

זירת הבריאות הגלובאלית מציעה לאחרונה דיאטה מסתורית המאגדת את אותה הבטחה אותה כל אחד או אחת המתחילים דיאטה מעוניינים לשמוע: אתם תרזו ובמהירות. האם הבטחה זו נכונה ומהי אותה דיאטה שזכתה לכל כך הרבה תהילה? אז ככה. דיאטת 8 השעות היא דיאטה בה אתם מוגבלים לאכילה 8 שעות ביממה וביתר השעות אתם צמים.

קצת אודות הדיאטה

דיוויד זינ'נקו הוא זה שהקים לתחייה את דיאטת שמונה השעות. דיאטה זו החלה את דרכה בארה"ב בשנת 2013 ולאט לאט היא צברהדיאטת 8 השעות היא דיאטה בה אתם מוגבלים לאכילה 8 שעות ביממה וביתר השעות אתם צמים. תאוצה וחסידים רבים של השיטה במדינות רבות ברחבי העולם.  לישראל היא הגיע רק ב- 2019-2020. ניתן לקרוא את עקרונותיה של שיטה זו בספר שנכתב על ידי זינ'נקו, אשר  מוכר רבות בתוכניות הטלוויזיה האמריקאיות ומאגד היסטוריה של מעל לעשרים ספרי תזונה ודיאטה אשר יושבים על מדף הספרים של אנשים רבים ברחבי העולם.

חשוב לדעת – דיאטת 8 השעות

העיקרון המרכזי של שיטת אכילה זו הינו 8 שעות אכילה חופשית ו – 16 שעות צום. בשעות הצום מותר לשתות מים או תה (ניתן גם לשתות קפה אבל ללא תוספות. כלומר בלי חלב או תחליף חלב). כמו כן, אסור להוסיף לשתייה סוכר, ממתיק או לימון. המטרה של שיטה זו היא לאפשר לגוף האדם לעכל היטב את המזון, לעודד את הגוף לשרוף שומן, להיפטר מקלוריות ולנצל טוב יותר את הנוטריינטים אשר נאגרו בגוף. כיוון שהגוף מוגבל לשמונה שעות אכילה הוא מגביל את עליית הורמון האינסולין, אשר מוכר כהורמון אשר מעורר תיאבון. כאן הצום של ה- 16 שעות יוביל לכך  שהורמון אחר ייכנס לפעולה ולא האינסולין. הורמון זה אשר מופרש רק בתנאי צום ונקרא גלוקגון, מעודד את פירוק חומצות השומן וניצול של אותן חומצות כמקור אנרגיה לגוף.

מותר לאכול מה שרוצים?

הדבר המרכזי והאטרקטיבי אשר מושך רבים ליישום של דיאטה זו היא עצם העובדה שבשעות האכילה, ניתן לאכול מה שרוצים. כלומר,בכדי להרזות במסגרת דיאטה ואין זה משנה איזו שיטה (כולל שיטת השמונה שעות), חשוב להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת אכול כפי יכולתך או מה שבא לך שמונה שעות וצום 16 שעות. למרות שזה מה שמושך אנשים רבים חשוב לדעת שצריכת ענק של מאכלים במשך 8 שעות מדי יום או צריכה של מאכלים שמנים, לא תוביל לכך שתרזו (אולי בהתחלה אך מהר מאוד ההרזיה תיפסק).

בכדי להרזות במסגרת דיאטה ואין זה משנה איזו שיטה (כולל שיטת השמונה שעות), חשוב להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת הכוללת את כל אבות המזון. חשוב שתפריט הדיאטה יכיל קטניות, פירות, ירקות, אגוזים, מוצרי חלב, דגים ובשר רזה. חשוב לשלב סיבים תזונתיים מלאים בתפריט וזאת על מנת ליהנות מתהליך עיכול תקין ולאכול כל 3 שעות על מנת להימנע ממצב של נפילות סוכר. כמו כן, חשוב להקפיד על פעילות גופנית. שכן, פעילות גופנית תעלה את קצב חילוף החומרים בגוף ושריפת השומנים בגוף.

הכוכביות הקטנות – המלצות לגבי השיטה

  • זמני הארוחות – מייסד דיאטה זו ממליץ לא לאכול ארוחה ראשונה לפני עשר בבוקר ואת האחרונה בשש אחר הצהריים. בין הארוחות רצוי לשתות מים ולהקפיד על פעילות גופנית.
  • המטרה – ירידה במשקל ושמירה על אנרגיה ותחושה טובה במהלך הדיאטה (פעמים רבות אנשים מספרים שהם לא יכולים לעמוד בדיאטה וזאת משום שהם חשים חולשה והם רעבים כל הזמן, כאן המטרה היא לא לחוות את הדברים הללו, באם אוכלים בריא ומאוזן.
  • הורדה במשקל – במידה ושומרים על אורח חיים נכון ומאוזן, במרבית המקרים ניתן יהיה לראות את תוצאותיה החיוביות של דיאטת שמונה השעות במהרה בדמות ירידה במשקל.

יתרונות דיאטת 8 השעות

באופן טבעי אוכלים פחות, שכן העקרון הוא אכילה רק שמונה שעות ביממה. יתרונות נוספים הם המסגרת הברורה והמרגיע של התזונה.דיאטת 8 השעות אינה מתאימה לאנשים שעובדים במשמרת ערב או לילה ברגע שיודעים במדויק את המסגרת של השיטה שתעזור לכם להוריד במשקל ולהגיע אל אותה איכות בריאותית בה אתם מעוניינים, קל יותר ליישם אותה. יש אפשרות להחליט על מסגרת אכילה מדויקת של השמונה שעות. בנוסף, דיאטה זו אידיאלית לכל אדם שלא מעוניין להתחיל לאכול דווקא בבוקר. מדובר על מסגרת גמישה ביותר, אותה ניתן ליישם גם בשעה 10, 11 ו – 12 בצהריים ואף יותר מאוחר (ניתן להתאים אותה לסוג העבודה בה אתם עובדים).

יתרונות נוספים הם שסוג זה של דיאטה מתאים לכל קהל יעד. כלומר, לטבעונים, צמחונים, אנשים שמקפידים על כשרות וכו' ושניתן להתאים דיאטה זו גם לאירועים חברתיים. כלומר, באם מתוכננת לכם חתונת ערב. ניתן יהיה להחליט להתחיל לאכול רק ב – 14 או יותר מאוחר. אחד היתרונות הגדולים ביותר של דיאטה זו הוא שמנקים את הגוף מרעלים במשך שלושת רבעי משעות היממה וגם מאפשרים למערכת העיכול לנוח.

חסרונות הדיאטה

דיאטה זו אינה מתאימה לאנשים שעובדים במשמרת ערב או לילה (אלא אם מדובר במשהו חד פעמי). כנ"ל לגבי סטודנטים אשר מתכננים ללמוד למבחנים בשעות הלילה או לספורטאים. דיאטה זו יכולה להוביל להתקפי רעב לאחר שבועיים שלושה. פעמים רבות אנשים שדיאטה זו אינה מתאימה להם צורכים כמויות רבות של קפה ותה בשעות הצום. חסרון נוסף היא אי ההבנה של הדיאטה. הרבה אנשים סבורים שאם הם מוגבלים בשעות בהן הם יכולים לאכול, ניתן לאכול מה שהם רוצים ובכמויות בלתי מוגבלות, דבר אשר יכול להוביל למצב של אכילה לא מאוזנת ולא בריאה (מזון מעובד, מזון שעיקרו פחמימות ריקות, מזון מטוגן, מזון מלא סוכר וכו'), וגרימת נזק לגוף.

האם דיאטת 8 השעות מתאימה לכם?

דיאטה זו מתאימה לכל אדם שמעוניין לשמור על בריאותו ולהוריד במשקל ולכל אדם שמבין שתזונה מאוזנת ובריאה היא חלק בלתי נפרד גם מדיאטה זו. מייסד הדיאטה טוען בספרו שאנחנו חיים בעולם אינסטנט, כלומר בעולם מהיר ושרוב האנשים אינם יודעים כיצד לאכול באופן מסודר ומנשנשים פעמים רבות לאורך כל שעות היממה. דיאטה זו מתאימה לכל מי שמעוניין לשמור על המשקל, להרזות ולא לאכול במשך כל שעות היממה, אלא רק שמונה שעות ביום. בדיאטה זה אנשים אוכלים באופן סדיר בשעות מסוימות.

אז כמה קילו ניתן להוריד בדיאטה זו?

התשובה אינה חד משמעית. שכן, כל אדם יורד בקצב שלו וזאת בהתאמה לגילו, המגדר שלו, המשקל וחילוף החומרים. אך הירידה כאן אמורה להיות מהירה ורוב האנשים שעשו את הדיאטה טוענים שניתן להרזות 2-4 ק"ג מדי 14-28 ימים.

לסיכום, דיאטת שמונה השעות אשר מכונה גם 'דיאטת הצום לסירוגין' או 'דיאטת 8 שעות אכילה  ו – 16 שעות צום' היא דיאטה אשר מתאימה לכל אותם אנשים שמעוניינים לתרגל צום חלקי, להוריד מהמשקל, לשלוט על רמת הסוכר בדם ולנסות ולמנוע מחלות עתידיות הנובעת מהשמנת יתר ואכילה לא נכונה. אם אתם מתמודדים עם מצבים רפואיים כרוניים, חשוב להתייעץ עם רופא/ת המשפחה ודיאטנית קופת חולים טרם אתם מתחילים משטר תזונה זה. בהצלחה!

דיאטת סימונס אורכת עד 40 ימים וזאת משום שלאחר פרק זמן זה הגוף בדרך כלל מפתח עמידות ל – HCG